ALLEHELGEN
MINDEGUDSTJENESTE

I kirken er der tradition for, at vi på allehelgensdag mindes de mennesker, vi har mistet siden sidste allehelgen. I mange kirker sker det ved en mindegudstjeneste i sognet på allehelgensdag, som er første søndag i november.

Abildgård Kirke inviterer pårørende til mindegudstjeneste søndag den 3. november kl. 10.30, hvor der er tradition for, at vi mindes ved at tænde lys og nævne de afdødes navne. Alle er velkomne, både unge og ældre. Det er en gudstjeneste for alle, som har prøvet at miste et kært familiemedlem eller en god ven.

- Der er mange følelser forbundet med sorg og savn, på godt og ondt er vi knyttet til hinanden, også til dem, der ikke er her mere. Det gælder om at give plads til alle følelser og om at bevare de gode minder om det, afdøde har betydet. Og det er kirkens rum, budskab og musik så velegnet til. Til gudstjenesten kan vi give plads både for det, der er tungt, og for det, som kalder på vores taknemmelighed. Ordene og tonerne søger at styrke os med livsmod og med håbet over for døden. Vi ser frem til at dele en meningsfuld stund i kirken til allehelgengudstjeneste, fortæller Simon Blix Nielsen, som er sognepræst i Abildgård Kirke.

Ved kirkedøren modtages alle af kirkens præster og de tager imod navnet på afdøde, hvis man ønsker navnet nævnt ved selve gudstjenesten.

I nogle familier er det en tradition at tage til kirkegården/mindestedet på denne søndag og lægge blomster - og ved udgangen efter gudstjenesten kan man få en blomst med til at lægge på graven eller tage med hjem.

Er du en af dem, som i årets løb har oplevet at miste en af dine kære, så er du særligt inviteret til denne mindegudstjeneste og vi håber, at du vil lade information om mindegudstjenesten gå videre til øvrige pårørende, og der således også kunne blive mulighed for at følges ad til denne mindegudstjeneste.